To the Teacher with Love: the Good Teacher From the Perspective of Generation Y Accounting Students

Authors

  • Ricardo Adriano Antonelli Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Câmpus Pato Branco
  • Bárbara Francielli Caleffi Guelfi Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Pato Branco – UTFPR
  • Renato Cezar Tumelero Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Pato Branco – UTFPR
  • Simone Bernardes Voese Universidade Federal do Paraná – UFPR

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v12i1.1415

Keywords:

Generation Y, Accounting Program, Characteristics of the Good Teacher, Technology in Higher Education

Abstract

Objective: To highlight the characteristics of a good teacher according to Generation Y Accounting students. Method: In this quantitative research, the data were collected through a questionnaire, applied in person at two private and one public Higher Education Institutions, with 265 valid answers. Results: The main findings indicate that the students consider the following characteristics of their teachers, in order of importance: knowledge and mastery of content; clarity in explanations, didactics and content preparation; relationship between students and teachers and technology in higher education; and teachers’ personal attributes. Concerning the educational institutions, differences were observed between the investigated public and private-school students’ perceptions. Contributions: The results in this study are important for the educators and teaching institutions’ self-assessment, to hire and assess the teachers, with a view to promoting and/or strengthening continuing education, contributing for the teaching staff to attend to the students’ expectations.

Author Biographies

Ricardo Adriano Antonelli, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Câmpus Pato Branco

Doutorando em Contabilidade no Programa de Pós-Graduação de Contabilidade (PPGCONT) na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Contabilidade e Finanças pela UFPR. Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Pato Branco (UTFPR). Bacharel em Informática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Especialista em Desenvolvimento para Ambiente de Internet utilizando Orientação a Objetos, Java e Banco de Dados pela UTFPR. Experiência nas áreas de Tecnologia da Informação e Ciências Contábeis, com ênfase em contabilidade gerencial, sistemas de informações contábeis, análise financeira, implantação de sistemas de informação, programação Java, perícias bancárias e consultorias em empresas.

Bárbara Francielli Caleffi Guelfi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Pato Branco – UTFPR

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Pato Branco (UTFPR). Experiência em práticas contábeis com ênfase em contabilidade tributária, obrigações acessórias em geral, assessoria fiscal e contábil.

Renato Cezar Tumelero, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Pato Branco – UTFPR

Graduado em Ciência Contábeis na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-PB). Graduando em Direito na Faculdade Mater Dei. Experiência nas áreas de Recursos Humanos, com ênfase em Departamento Pessoal e exigências legais, Medicina e Segurança e suas prevenções e preposições em processos trabalhistas, em empresas de grande porte na região sudoeste do estado do Paraná e oeste do estado de Santa Catarina.

Simone Bernardes Voese, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Itajaí (1996), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Paraná lotada junto ao Departamento de Contabilidade e professora e pesquisadora do PPG Mestrado e Doutorado em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná, atuando principalmente na área de controle gerencial. Também leciona e pesquisa sobre os temas: gestão de custos, terceiro setor, sustentabilidade e avaliação de desempenho.

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Published

2018-02-05

How to Cite

Antonelli, R. A., Guelfi, B. F. C., Tumelero, R. C., & Voese, S. B. (2018). To the Teacher with Love: the Good Teacher From the Perspective of Generation Y Accounting Students. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 12(1). https://doi.org/10.17524/repec.v12i1.1415