To the Teacher with Love: the Good Teacher From the Perspective of Generation Y Accounting Students
DOI:
https://doi.org/10.17524/repec.v12i1.1415Keywords:
Generation Y, Accounting Program, Characteristics of the Good Teacher, Technology in Higher EducationAbstract
Objective: To highlight the characteristics of a good teacher according to Generation Y Accounting students. Method: In this quantitative research, the data were collected through a questionnaire, applied in person at two private and one public Higher Education Institutions, with 265 valid answers. Results: The main findings indicate that the students consider the following characteristics of their teachers, in order of importance: knowledge and mastery of content; clarity in explanations, didactics and content preparation; relationship between students and teachers and technology in higher education; and teachers’ personal attributes. Concerning the educational institutions, differences were observed between the investigated public and private-school students’ perceptions. Contributions: The results in this study are important for the educators and teaching institutions’ self-assessment, to hire and assess the teachers, with a view to promoting and/or strengthening continuing education, contributing for the teaching staff to attend to the students’ expectations.References
Antonelli, R.A; Colauto, R.D; Cunha, J.V.A. (2012). Expectativa e Satisfação dos alunos de Ciências Contábeis com relação às Competências Docentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación – REICE.10(1), pp. 74-91.
Behrens M.A (2011). Docência Universitária: formação ou improvisação? Revista Educação, 36(3), pp. 441-454. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/198464442976.
Cunha, M.I.; Pinto, M.M. (2009). Qualidade e educação superior no Brasil e o desafio da inclusão social na perspectiva epistemológica e ética. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. 90(226), pp. 571-591. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.90i226.474.
Dalongaro, R. B.; Ramos, C. S.; Azzolin, R. F. (2016). Estudo sobre a empregabilidade dos cursos de graduação no Brasil. Em URI (Org.), Anais do Encontro Missioneiro de Estudos Interdisciplinares em Cultura - EMiCult, São Luiz Gonzaga, RS, Brasil, 2.
Field, A. (2009). Descobrindo a Estatística usando o SPSS. (2ª ed.) Porto Alegre: Artmed.
Freitas, A. A. S. M. (2005). Acesso à Universidade: os alunos do ensino superior privado. Estudos em Avaliação Educacional, 16(31), pp. 153-168. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae163120052146.
Hair, J.F.Jr., Black, B., Babin, B., Anderson, R.E.; Tatham, R.L. (1998). Multivariate data analisys. (5ª ed.) New Jersey: Prentice Hall.
Imbernón, F. (2011). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.
Kemshal-Bell, G. (2001). The Online Teacher: Final Report prepared for the Project Steering Committee of the VET Teachers and On-line Learning Project, ITAM, ESD, TAFENSW. Department of Education and Training, TAFE NSW.
Kometani, P. (2017). Veja 20 profissões que estarão em alta em 2017, segundo especialistas - Empresas buscam profissionais que resolvam problemas e reduzam custos. Expectativa é que mercado melhore de acordo com a reação econômica do país. Recuperado em 11 de abril, 2017, de http://g1.globo.com/economia/concursos-e-emprego/noticia/veja-20-profissoes-que-estarao-em-alta-em-2017-segundo-especialistas.ghtml.
Lapini, V.C. (2012). Panorama da formação do professor em Ciências Contábeis pelos cursos stricto sensu no Brasil. Ribeirão Preto: Universidade São Paulo
Lima, F.D.C; Oliveira, A.C.L; Araújo, T.S.; Miranda, G.J. (2015). O choque com a realidade: dormi contador e acordei professor... Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación – REICE. 13(1), pp. 49-67.
Lipkin, N. (2010). A Geração Y no trabalho: como lidar com a força de trabalho que influenciará definitivamente a cultura da sua empresa. Rio de Janeiro: Elsevier.
Lowman, J. (2007). Dominando as técnicas de ensino / tradução Harue Ohara Avritscher; consultoria técnica Ilan Avrichir, Marcos Amatucci. – 1ª. Ed. – 3. Reimp. – São Paulo: Atlas.
Mainart, D.A.; Santos, C.M. (2010). A importância da tecnologia no processo ensino-aprendizagem. Anais do Congresso Virtual Brasileiro – Administração, 8.
Marques, V.A.; Oliveira, M.C.; Nascimento, E.M.; Cunha, J.V.A. (2012). Atributos de um bom professor: um estudo sobre a percepção dos alunos de ciências contábeis. Revista de Contabilidade e Controladoria, 4(2), pp. 7-22. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rcc.v4i2.25970.
Marsh, H.W. (1991).Multidimensional Student´s Evaluations of Teaching Effectiveness: A test of alternative higher-order structures. Journal of Educational Psychology. 83(2), pp. 285-296. DOI: 10.1037/0022-0663.83.2.285.
MCalister, A. Teaching the millennial Generation.(2009).American Music Teacher. 40(3), pp. 13-15.
Medeiros, A.C.P. e Oliveira, L.M.B. (2009). Análise das competências de ensino relevantes ao bom desempenho docente: um estudo de caso. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, São Paulo, SP, Brasil, 33.
Miranda, G.J.; Casa Nova, S.P.C.; Cornacchione J. (2012). Os saberes dos Professores-Referência no Ensino de Contabilidade. Revista de Contabilidade e Finanças – USP, 23(59), pp. 142-153. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1519-70772012000200006.
Nganga, C. S. N.,Botinha, R. A., Miranda, G. J., Leal, E. A. (2016). Mestres e doutores em contabilidade no Brasil: uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio em Educación.16(1), pp. 83-99.
Nogueira, D.R.; Casa Nova, S.P.C.; Carvalho, R.C.O. (2012). O bom professor na perspectiva da Geração Y: uma análise sob a percepção dos discentes de Ciências Contábeis. Revista Enfoque Contábil, 31(3), pp. 37-52. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/enfoque.v31i3.16895.
Oro, I.M.; Santana, A.G.; Rausch, R.B. (2013). Os saberes do “Bom Professor” de Ciências Contábeis na compreensão de acadêmicos da Geração Y. Anais do Encontro de ensino e pesquisa em Administração e Contabilidade, Brasília, DF, Brasil, 4.
Pan, D.; Tan, G.S.H.; Ragupathi, K.; Booluck, K.; Roop, R.; Ip, Y.K. (2009). Profiling Teacher/Teaching Using Descriptors Derived from Qualitative Feedback: Formative and Summative Applications. Research High Education, 50(1), pp. 73-100. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11162-008-9109-4.
Pereira, I.D.M; Nörnberg, M. (2012). Saberes pedagógicos e a prática do bom professor: o que expressam acadêmicos em estágio dos cursos de Pedagogia e Ciências Biológicas. Anais do ANPED SUL Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, Caxias do Sul, RS, Brasil, 9, pp. 1-15.
Perrenoud, P. (2000). 10 Novas Competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.
Puentes, R.V. (2005). Formação, Identidade e Profissionalidade do professor da Educação Básica e do Ensino Superior no contexto Ibero-americano: um estado da arte (1993-2005). Trabalho apresentado como parte da Mesa Redonda intitulada Formação, identidade e profissionalização do professor de educação básica e do ensino superior, no Seminário Universidade, Educação Escolar e Formação de Professores. Cuiabá, MT, Brasil.
Puentes, R.V., Aquino, O.F.; Quillici Neto, A. (2009). Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar, 34(1), pp. 169-184. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602009000200010.
Reichelad, N.; Arnon, S. (2009). A Multicultural view of the good teacher in Israel. Teachers and Teaching: theory and practice. 15(1), pp. 59-85. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13540600802661329.
Silva, T.P.; Kreuzberg, F.; Rodrigues Júnior, M.M. (2015). Desempenho dos programas brasileiros de pós-graduação em contabilidade na tangente da pesquisa científica. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación – REICE. 13(1), pp. 123-137.
Strassburg, U. (2002). Avaliação do professor de Contabilidade Algumas considerações. III Fórum Nacional de Professores de Contabilidade – FECAP, São Paulo, SP, Brasil.
Soares, A. B., Poubel, L. N., Mello, T. V. S. (2009). Habilidades sociais e adaptação acadêmica: um estudo comparativo em instituições de ensino público e privado. Aletheia. 29, pp. 27-42.
Tapscott, D. Growing up digital: the rise of the net generation. New York: McGraw-Hill, 1999.
Treml, E.E.Z.F.; Pereira, L.; Rank, S.M.W.(2013). Geração Y e processos de aprendizagem: um estudo exploratório em cursos profissionalizantes de administração e marketing do interior de Santa Catarina. Anais do Congresso Internacional De Administração. Ponta Grossa, PR, Brasil.
Whale, D. (2006). Technology Skills a Criterion in Teacher Evaluation. Journal of Technology and Teacher Education, 14(1), pp. 61-74.
Worley, K. Education College Students of the Net Generation. (2011). Adult Learning, summer. 22(3), pp. 31-39.
Vasconcelos, M.L.M.C. (2009). A formação do professor do ensino superior (3ª edição). São Paulo, Niterói: Xamã, Intertexto.
Vasconcelos, A.F. (2010). Fatores que influenciam as competências em docentes de ciências contábeis. Em ANPAD (Org.), Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 3.0 Unported License, which allows the sharing of the work and recognition of authorship and its initial publication in this journal. This license allows others to distribute, remix, adapt, or create derivative works, even for commercial purposes, provided credit is given for the original creation.
b)There is no financial compensation to the authors in any capacity, for articles published in RePEc.c) The articles published in RePEc are the sole responsibility of the authors.