Academic Performance Analysis of Accountancy Students at FEARP-USP Served by INCLUSP/PASUSP
DOI:
https://doi.org/10.17524/repec.v12i2.1629Keywords:
Higher Education, Accounting Education, Affirmative ActionsAbstract
Objective: This study aims to analyze whether there is a difference between the academic performance of accounting students at FEARP-USP who benefit from the bonus system on the USP entrance exam and that of non-benefitted students. Method: A quantitative study was undertaken by applying analysis of difference of means to new students between 2010 and 2014. Results: No significant differences of means were observed between the students who received the bonus or not, neither in the average grade with nor without fail marks. When considering the analysis of all subjects, however, a significant difference is observed in the average without fail marks, where the students with bonus demonstrate a higher performance. In addition, it is highlighted that the students who ranked better on the entrance exam, without considering the bonus, display a significantly higher academic performance. Contributions: This study contributes to the field of study on affirmative actions by empirically analyzing the concerns studied in confrontation with the literature and the area on academic performance, discussing the impact of the variables “Affirmative Actions” and “Entrance Exam Ranking” on student performance.References
Alves, M. G. (2005) Como se entrelaçam a educação e o emprego? contributo da investigação sobre licenciados, mestres e doutores, Interacções, 201(1), pp. 179–201.
Beuren, I. M. (2006) Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade. São Paulo: Atlas.
Bezerra, T. O. C. & Gurgel, C. R. M. (2012). A política pública de cotas na UERJ: desempenho e inclusão. Anais do Encontro Nacional de Administração Pública e Governança, (pp. 1-16). Salvador, BA, Brasil, 5.
Campos, L. C., Machado, T. R. B., Miranda, G. J., & de Souza Costa, P. (2017). Cotas sociais, ações afirmativas e evasão na área de Negócios: análise empírica em uma universidade federal brasileira. Revista Contabilidade & Finanças, 28(73), pp. 27-42. http://dx.doi.org/10.1590/1808-057x201702590
Cardoso, C.B. (2008). Efeitos da política de cotas na Universidade de Brasília: uma análise do rendimento e da evasão. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.
Carvalho, M.M. & Cerqueira, G.S. (2015). Análise do desempenho acadêmico dos cotistas dos cursos de medicina e direito no Brasil. Recuperado em 3 fevereiro, 2015, de http://flacso.org.br/?publication=opiniao-n15-analise-do-desempenho-academico-dos-cotistas- dos-cursos-de-medicina-e-direito-no-brasil
Castro, C. M. & Leite, E. M. (2006). Educação no Brasil: Atrasos, Conquistas e Desafios. In: Brasil – O estado de uma nação. Brasília: IPEA.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1998). Brasília. Recuperado em 24 abril de 2018, de http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Constituicao/Constitui%C3%A7ao.htm
Dallabona, C. A., & Schiefler Filho, M. F. O. (2011). Desempenho acadêmico de estudantes oriundos de escolas públicas: cursos de graduação do campus Curitiba da UTFPR. Anais do Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Blumenau, SC, Brasil. 39.
Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho discente no ENADE em cursos de Ciências Contábeis. Dissertação de Mestrado em Contabilidade Financeira, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.
Franco, A. P. (2008). Ensino superior no Brasil: cenário, avanços e contradições. Jornal de Políticas Educacionais, 4, pp. 53-63.
Fundação para o Vestibular da USP (FUVEST). Questionário de Avaliação Socioeconômica. Recuperado em 10 de novembro, 2015, de http://www.fuvest.br/.
Golgher, A. B., Amaral, E. F. L. & Neves, A. V. C. (2014). Avaliação de impacto do bônus sociorracial da UFMG no desempenho acadêmico dos estudante. Mediações, 19(1), pp. 214-248. http://dx.doi.org/10.5433/2176-6665.2014v19n1p214
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. INEP. Censo escolar: resumo técnico. Brasília. 2013. 138p. Recuperadoem 05 de fevereiro, 2016, de http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2012/resumo_tecnico_censo_educacao_ superior_2012.pdf.
Martins, Z. B. (2017). Determinantes do desempenho acadêmico: um estudo com alunos de graduação em Ciências Contábeis. Anais do Encontro da ANPAD – EnANPAD. São Paulo, SP, Brasil, 42.
Matos, M. S., Pimenta, S. G., Almeida, M. I. & Oliveira, M. A. C. (2012) O impacto do Programa de Inclusão Social da Universidade de São Paulo no acesso de estudantes de escola pública ao ensino superior público gratuito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 93 (235), pp. 720-742. http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812012000400010
Matos, L.M.S., Ferreira, W., Pinheiro, A.C.D. & Dalmas, J.C. (2010) Avaliação do Sistema de Cotas para Estudantes Oriundos de Escolas Públicas e Afrodescendentes na Universidade Estadual de Londrina. Anais do Seminário de políticas públicas no Paraná: escola de governo e universidades estaduais. Curitiba, PR, Brasil, 1.
Mendes Jr, A. A. F. (2014) Uma análise da progressão dos alunos cotistas sob a primeira ação afirmativa brasileira no ensino superior: o caso da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Ensaio: avaliação de política públicas em educação, 22(82), pp. 31-56. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000100003
Miranda, G. J., da Silva Lemos, K. C., de Oliveira, A. S. & Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Revista Meta: Avaliação, 7(20), pp.175-209. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v7i20.264.
Munhoz, A. M. H. (2004). Uma análise multidimensional da relação entre inteligência e desempenho acadêmico em universitários ingressantes. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, São Paulo, Brasil.
Nabeshima, C. K., Machado, M. E. L., Martins, G. H. R., Coto, N. P. & Dias, R. B. (2011). Análise do programa INCLUSP através do desempenho escolar, visando disciplinas básicas e específicas. Revista de Pós Graduação, 18(4), pp. 219-233.
Peixoto, A. L. A., Ribeiro, E. M. B. A., Bastos, A. V. B. & Ramalho, M. C. K. (2013). Cotas e desempenho acadêmico na UFBA: um estudo a partir dos coeficientes de rendimento. In, Coloquio de Gestión Universitaria em Americas, 13, pp. 1-15. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016000200013
Pinheiro, J. S. S. P. (2014). Desempenho acadêmico e sistema de cotas: um estudo sobre o rendimento dos alunos cotistas e não cotistas da Universidade Federal do Espírito Santo. Dissertação de mestrado não publicada, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo, Brasil.
Piotto; D. C. & Nogueira, M. A. (2013). Inclusão vista por dentro: a experiência via Inclusp. Educação, 36(3), pp. 373-384.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011). Avaliação qualitativa dos dados sobre desempenho acadêmico. Recuperado em 03 de fevereiro, 2016 de http://www.caiac.uerj.br/rel.pdf
Waltenberg, F.D. & Carvalho, M. M. (2012) Cotas aumentam a diversidade dos estudantes sem comprometer o desempenho? Sinais Sociais, 20(7), pp. 36-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 3.0 Unported License, which allows the sharing of the work and recognition of authorship and its initial publication in this journal. This license allows others to distribute, remix, adapt, or create derivative works, even for commercial purposes, provided credit is given for the original creation.
b)There is no financial compensation to the authors in any capacity, for articles published in RePEc.c) The articles published in RePEc are the sole responsibility of the authors.