Social Security Education in Early Childhood to Promote Conscious Citizenship

Authors

  • Diana Vaz de Lima Universidade de Brasília https://orcid.org/0000-0002-4477-445X
  • Jady Wane Rodrigues Cardoso Universidade de Brasília
  • Álvaro Borba Modernell Ibmec Brasília
  • Rosa Maria Costa Cavalcante Universidade Pontifícia Católica do Rio Grande do Sul
  • Gabriella Melo Barros Universidade Cruzeiro do Sul UNICSUL

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v16i4.3059

Keywords:

aposentadoria;, educação previdenciária, oficinas pedagógicas, previdência, primeira infância

Abstract

Objective: To develop actions to disseminate social security education in early childhood and understand how children can be motivated to develop conscious citizenship regarding social security. Early childhood is a phase seldom explored to address social security issues. The conception of the Life Cycle Theory, which is frequently invoked to explain the motivations for people to heed the long-term demands concerning retirement and financial behaviors as they age (Neri, 2007), includes the assumption that, in general, people have a more or less defined pattern in the accumulation of wealth (Modigliani, 1986).

Method: After the Institutional Review Board at the University of Brasília approved the project (CEP/ CHS/UnB), four face-to-face pedagogical workshops were held in April and May 2021, including 12 children aged five and six enrolled in kindergarten. The book O Tesouro do Vovô [Grandpa’s Treasure] by Álvaro Borba Modernell was adopted to support and enhance the children’s creative ability and learning. The workshops were held on Thursdays, the day reserved for art classes. The workshops were held at the classes’ final 40 minutes and were distributed into four meetings of 50 minutes each (on April 8th, 22nd, 29th, and May 6th, 2021).

Results: The workshops enabled the creation of a collective knowledge field as the children understood the topic in a controlled environment with the support of adults.
Contributions: This study showed the importance of introducing the learning phase in the Life Cycle Theory.

Author Biographies

Diana Vaz de Lima, Universidade de Brasília

Contadora (AEUDF), mestre em administração (UnB), doutora em ciências contábeis (UnB/UFPB/UFRN) com pós-doutoramento concluído em contabilidade e controladoria (FEARP/USP). Professora do Departamento de Ciências Contábeis e Atuariais e do Programa de Mestrado em Administração Pública (PPGA) da Universidade de Brasília

Jady Wane Rodrigues Cardoso, Universidade de Brasília

Bacharek em Ciências Contábeis pelo Departamento de Ciências Contábeis e Atuariais da Universidade de Brasília

Álvaro Borba Modernell, Ibmec Brasília

Professor do Ibmec Brasília, mestre em gestão financeira, especialista em educação financeira e previdenciária

Rosa Maria Costa Cavalcante, Universidade Pontifícia Católica do Rio Grande do Sul

Coordenadora pedagógica em educação infantil, pedagoga e mestre em gestão curricular pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Gabriella Melo Barros, Universidade Cruzeiro do Sul UNICSUL

Professora atelerista em educação infantil, pedagoga e graduanda em artes visuais pela Universidade Cruzeiro do Sul UNICSUL

References

Atkinson, A., & Messy, F. A. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study.

Bassil, R. L. (2018). Reformar não é suficiente. É preciso fomentar a cultura previdenciária. Disponível em: https://www.capef.com.br/site/noticias/reformar-nao-e- suficiente-e-preciso-fomentar-a-cultura-previdenciaria/ Acessado em abril de 2021.

Borges, B.S. (2014). Juventude, trabalho e educação superior: a Geração Y em análise. 154 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2014.3

Cambi, F. (1999). História da Pedagogia.(Trad) LORENCINI, Álvaro. São Paulo: Fundação Editora UNESP (FEU).

Coelho, N. N. (2000). Literatura infantil: teoria, análise, didática. Moderna.

Cohen, S., & Xiao, J. J. (1992). For parents particularly: Consumer socialization—children and money. Childhood Education, 69(1), 43-44.

Cordeiro, N. J. N., Costa, M. G. V., & da Silva, M. N. (2018). Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, 5(1), 69-84.

Cordeiro, N. J. N., Maia, M. G. B., & Silva, C. B. P. (2019). O uso de histórias em quadrinhos para o ensino de Educação Financeira no ciclo de alfabetização. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, 2(1), 03-20.

Corsino, P. (2017). Infância e literatura: entre conceitos, palavras e imagens1. Literatura, leitura e educação, 207.

D'Aquino, C., & Cerbasi, G. (2008). Educação Financeira: como educar seus filhos. Elsevier.

Deaton, A. (2005). Franco Modigliani e a Teoria do Consumo do Ciclo de Vida. Programa de Pesquisa em Estudos de Desenvolvimento e Centro de Saúde e Bem-estar. Princeton University.

Ejdelsberg, F. & Ribeiro, A. P. A. (2009). A Importância da Educação Previdenciária na Aposentadoria da População Brasileira.

Gallery, N., Gallery, G., Brown, K., Furneaux, C., & Palm, C. (2011). Financial literacy and pension investment decisions. Financial Accountability & Management, 27(3), 286-307.

Gallo, F. (2018). Millennials: geração imediatista que não liga para a aposentadoria. O Globo Economia [Entrevista com Bruno Dutra e Pollyana Brêtas]. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/millennials-geracao-imediatista-que-nao-liga-para- aposentadoria-23074915. Acessado em agosto de 2020.

Giannetti, E. (2005). O valor do amanhã: ensaio sobre a natureza dos juros. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Godfrey, J. (2013). Raising Financially Fit Kids, Revised. Ten Speed Press.

Gonçalves, J. P. (2016). Ciclo vital: início, desenvolvimento e fim da vida humana possíveis contribuições para educadores. Revista Contexto & Educação, 31(98), 79-110.

Goyenko, R. Y., Holden, C. W., & Trzcinka, C. A. (2009). Do liquidity measures measure liquidity?. Journal of financial Economics, 92(2), 153-181.

Grech, A. G. (2013). Assessing the sustainability of pension reforms in Europe. Journal of International and Comparative Social Policy, 29(2), 143-162.

Levy, F. (2019). Educação financeira para crianças pode começar aos três anos. Disponível em: https://noticias.r7.com/economia/economize/educacao-financeira-para-criancas-pode- comecar-aos-tres-anos-28122019. Acessado em 08/04/2021.

Lima, D. V. , & Matias-Pereira, J. (2014). A dinâmica demográfica e a sustentabilidade do regime geral de previdência social brasileiro. Revista de Administração Pública, 48(4), 847- 868.

Lusardi, A., Mitchell, O. S., & Curto, V. (2010). Financial literacy among the young. Journal of consumer affairs, 44(2), 358-380.

Machado, A. M. (2002). Como e por que ler os clásicos universais desde cedo. Objetiva.

Matos, M. A. (2012). Educação previdenciária como exercício de cidadania.

Magalhaes, G. F., & Alves, W. M. (2019). Cidadania e políticas públicas no contexto do programa de educação previdenciária-PEP. Revista do Direito Público, 14(1), 10-25.

McCormick, M. H., & Godsted, D. (2006). Learning your monetary ABCs: The link between emergent literacy and early childhood financial literacy (No. 2006-NFI-03). Indiana State University, Scott College of Business, Networks Financial Institute.

Mele, V., & Belardinelli, P. (2019). Mixed methods in public administration research: Selecting, sequencing, and connecting. Journal of Public Administration Research and Theory, 29(2), 334-347.

Melo, N. C. V., Teixeira, K. M. D., Ferreira, M. A. M., & Silva, N. M. (2018). Consumo de bens e serviços por idosos nos arranjos domiciliares unipessoal e residindo com o cônjuge. SER Social: Revista do Programa de Pós-Graduação em Política Social da Universidade de Brasilia, v. 20, n. 42.

Modigliani, F. (1986). Life cycle, individual thrift, and the wealth of nations. Science, 234(4777), 704-712.

Modigliani, F., & Brumberg, R. (1954). Utility analysis and the consumption function: An interpretation of cross-section data. Franco Modigliani, 1(1), 388-436.

Montangero, J., Maurice-Naville, D., Marques, T. B. I., & Becker, F. (1998). Piaget, ou, A inteligência em evolução: sinopse cronológica e vocabulário. Editora ArtMed.

Neri, M. C. (2007). Renda, consumo e aposentadoria: evidências, atitudes e percepções.

Neri, M. C., Carvalho, K. C., & Nascimento, M. (1999). Ciclo da vida e motivações financeiras (com especial atenção aos idosos brasileiros).

Oliveira Lima, C. S., & Nóbile, M. F. (2020). A Primeira Infância e a construção das estruturas lógicas elementares: um olhar a partir da Neurociência e da Epistemologia Genética. Revista Cocar, 14(30).

Papalia, D. E., & Feldman, R. D. (2013). Desenvolvimento humano. Artmed editora. Pena, R. P. (2008). Educação Financeira e previdenciária. SÃO PAULO: SP.

Piaget, J. (1986). O nascimento da inteligência na criança. mental, 258, 259.

Piaget, J., & Inhelder, B. (1993). A psicologia da criança . Lisboa: Edições Asa, 1993.

Sales, R. G. (2014). O direito de acesso à informação pública administrativa. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 440.

Savoia, J. R. F., Saito, A. T., & Santana, F. D. A. (2007). Paradigmas da educação financeira no Brasil. Revista de Administração pública, 41(6), 1121-1141.

Sebrae. (2012) Educação Previdenciária: planeje seu futuro. Disponível em: https://www.sebraeprevidencia.com.br/wp-content/uploads/2014/01/Cartilha-Educacao_Previdenciaria.pdf. Acessado em 20/03/2021.

Silva, E. A. S. R. G. (2019). A imprevidência da previdência : como o ciclo de vida afeta as escolhas de aposentadoria. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis)— Universidade de Brasília, Brasília.

Silva, G., Reis, D., Martins, E., & Fornari, M. (2019). Educação financeira para o planejamento da aposentadoria. Revista Calafiori, 3(2), 94-104.

Silva, S. F. (2012). Escolha intertemporal em previdência privada: um estudo de caso num plano de contribuição variável. 75 f., il. Dissertação (Mestrado em Economia)— Universidade de Brasília, Brasília.

Silveira Kroeff, R. F. S., da Silva, C. A. B., & Maraschin, C. (2016). Oficinas como estratégia metodológica de pesquisa-intervenção em processos envolvendo videogames. Mnemosine, 12(1).

Siqueira, R. B., & Siqueira, R. B. A. (2020). Oficinas: estratégia metodológica para a pesquisa dialógica com crianças. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) biográfica, 5(15), 1212-1228.

Siufi, C. J. D. S. (2018). A ludicidade e a inquiribilidade no processo da educação musical na primeira infância (Doctoral dissertation, Universidade de São Paulo).

Souza, C. C. Z. D. (2016). O ensino da matemática financeira na escola numa perspectiva de educação para vida.

Spink, M. J., Menegon, V. M., & Medrado, B. (2014). Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, 26(1), 32-43.

Suiter, M., & Meszaros, B. (2005). Teaching about saving and investing in the elementary and middle school grades. Social Education, 69(2), 92-95.

Tavares, J. D. C. F. (2010). A importância da literatura infantil na educação de infância

(Bachelor's thesis).

Terrell, S. R. (2012). Mixed-methods research methodologies. Qualitative report, 17(1), 254-280.

Vieira, K. M., Kunkel, F. R., Campara, J. P., & Paraboni, A. L. (2016). Alfabetização financeira dos jovens universitários rio-grandenses. Desenvolve Revista de Gestão do Unilasalle, 5(1), 107-133.

Vieira, G. S., & Pessoa, C. A. (2020). Educação Financeira pelo mundo: Como se organizam as Estratégias Nacionais? Financial education around the world: how are national strategies organized?. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 22(2), 658-688.

Zhao, Q., & Mi, H. (2019). Evaluation on the sustainability of urban public pension system in China. Sustainability, 11(5), 1418.

Published

2022-12-23

How to Cite

Vaz de Lima, D., Wane Rodrigues Cardoso, J. ., Borba Modernell, Álvaro, Costa Cavalcante, R. M., & Melo Barros, G. (2022). Social Security Education in Early Childhood to Promote Conscious Citizenship. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 16(4). https://doi.org/10.17524/repec.v16i4.3059