Influence of Contingency Factors on the Academic Performance of Accountancy Students

Authors

  • Hugo Dias Amaro Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Ilse Maria Beuren Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v12i1.1581

Keywords:

Academic performance, External contingency factors, Internal contingency factors, Federal Higher Education Institutions

Abstract

Objective: This study aimed to verify the influence of contingency factors on the academic performance of Accountancy students at a Federal Higher Education Institution (FHEI). Method: This descriptive research with a quantitative approach of the problem was developed through a survey among the students from an FHEI in the South of Brazil, using a sample of 295 respondents. Results: The results of the Kruskal-Wallis test appoint that, among the investigated external contingency factors, the father’s instruction level, weekly hours of extraclass study and professional experience influenced the academic performance. As regards the institutional environment at the investigated FHEI, the latent variables internal environmental, technical system and strategy of the course’s pedagogical project positively influenced the academic performance. The latent variables teaching staff structure and strategy did not show a statistically significant relation. These results provoked concerns and encourage construct validity tests in other institutional environments. Conclusions: Among the external factors, the variables father’s instruction level, weekly hours of extraclass study and professional experience influenced the academic performance. In the institutional environment, the constructs internal environment, technical system and strategy of the course’s pedagogical project demonstrated influence on the students’ academic performance at the investigated FHEI.

Author Biographies

Hugo Dias Amaro, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS - UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2005), especialista em GESTÃO FINANCEIRA E AUDITORIA - AEMS - Associação de Ensino e Cultura de Mato Grosso do Sul (2009) e mestre em CONTABILIDADE pela UFPR - Universidade Federal do Paraná ( 2012-2014). Doutorando em ADMINISTRAÇÃO pela PUCPR. Atualmente é professor assistente da Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR do campus de Curitib

Ilse Maria Beuren, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui doutorado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (1995), mestrado em Ciências Contábeis pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1991), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988) e graduação em Ciências Contábeis pela Univates (1980). Desde abril de 2015 é professora titular na Universidade Federal de Santa Catarina. De agosto de 2012 até abril de 2015 atuou como professora titular na Universidade Federal do Paraná. Atuou como docente e foi coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ciências Contábeis da Universidade Regional de Blumenau no período de março de 2004 a agosto de 2012. Na Universidade Federal de Santa Catarina foi professora assistente e adjunta no período de 1989 a 1996 e professora titular no período de 1997 a 2003. Atuou como docente na Univates no período de 1982 a 1989 e ocupou o cargo de Chefe de Departamento no período de 1984 a 1988. Desde 2003 é líder do Núcleo de Pesquisas em Controladoria e Sistemas de Controle Gerencial cadastrado na plataforma do CNPq. Foi membro efetivo do Comitê Assessor do CNPq da área de Administração/Contabilidade/Economia no período de julho de 2013 a junho de 2016. Foi membro do Comitê Assessor da área de Administração/Contabilidade/Turismo da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) no triênio 2005-2007. Na Associação Nacional dos Programas de Pós-graduação em Ciências Contábeis - ANPCONT foi presidente nos biênios 2010-2011 e 2011-2013 e Diretora Científica nos biênios 2006-2007 e 2008-2009. Na Associação Brasileira de Custos - ABCustos foi Vice-presidente no biênio 2009-2010 e Diretora Técnico-Científica no biênio 2007-2008. Criou e foi editora da Revista da Universo Contábil no período de 2005 a 2012. É autora de livros, capítulos de livros, artigos publicados em periódicos e trabalhos socializados em anais de eventos científicos. Tem experiência na área de Ciências Contábeis e atua principalmente nos seguintes temas: contabilidade gerencial, controladoria, sistemas de controle gerencial e controles de gestão.

References

Andrade, J.X., & Corrar, L.J. (2008). Condicionantes do desempenho dos estudantes de contabilidade: evidências empíricas de natureza acadêmica, demográfica e econômica. Revista de Contabilidade da UFBA, 1(1), pp. 62-74.

Andriola, W.B. (2009). Fatores institucionais associados aos resultados do Exame Nacional de Desempenho Estudantil (ENADE): Estudo dos Cursos de Graduação da Universidade Federal do Ceará. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio em Educación, 7(1), pp. 22-49.

Araújo, E.A.T., Camargos, M.A., & Camargos, M.C.S. (2013). Desempenho Acadêmico de Discentes do Curso de Ciências Contábeis: Uma análise dos seus fatores determinantes em uma IES Privada. Contabilidade Vista & Revista, 24(1), pp. 60-83.

Bates, T. (2003). Managing technological change. San Francisco: Jossey-Bass.

Boezerooij, P. (2006). E-learning strategies of higer education institutions: an exploraty study into the influence of environmental contingencies on strategic choices of higher education institutions with respect to integrating e-learning in their education delivery and support processes. Czech Republik: Cheps/University of Twente.

Boezerooij, P., Van Der Wende, M., & Huisman, J. (2007). The need for e‐learning strategies: higher education institutions and their responses to a changing environment. Tertiary Education and Management, 13(4), pp. 13-330. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13583880701535471.

Burns, T. & Stalker, G.M. (1961). The Management of Innovation. London: Tavistock.

Caiado, J., & Madeira, P. (2002). Determinants of the academic performance in undergraduate courses of the accounting. Munich Personel Repec Archive, n. 2199. posted 12.

Chenhall, R.H. (2003). Management control systems design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future. Accounting, Organizations and Society, 28(2), pp. 127-168.

Chenhall, R.H. (2007). Theorizing contingencies in management control systems research. In: Chapman, C. S., Hopwood, A. G., & Shields, M. D. (eds.). Handbook of Management Accounting Research. Oxford, UK: Elsevier. pp 163-205.

Chin, W.W. (1995). Partial least squares is to LISREL as principal components analysis is to common factor analysis. Technology Studies, 2(2), pp. 315-319.

Chin, W.W., & Newsted, P.R. (1999). Structural equation modeling analysis with small samples using partial least squares. Statistical strategies for small sample research, 1(1), pp. 307-341.

Cooper, D.R., & Schindler, P.S. (2011). Métodos de pesquisa em administração. 10 ed. Porto Alegre: Bookman.

Cunha, J.V.A., Cornachione Jr., E.B., De Luca, M.M.M., & Ott, E. (2010, julho) Modéstia de alunos de graduação em Ciências Contábeis sobre o desempenho acadêmico: uma análise pela ótica da teoria da autoeficácia. Anais do Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, São Paulo, SP, Brasil, 10.

Donaldson, L. (1999). Teoria da contingência estrutural. In: Clegg, S. R., Hard Hardy, C., & Nord, W. R. Handbook de estudos organizacionais: modelos e análise e novas questões em estudos organizacionais. São Paulo: Atlas. pp 105-133.

Donaldson, L. (2001). The contingency theory of organizations. Californial: Sage.

Eckel, P.D., Couturier, L., & Luu, D.T. (2005). Peering around the bend: The leadership challenges of privatization, accountability, and market-based state policy. Washington, DC: American Council on Education.

Fagundes, J.A., Soler, C.C., Feliu, V.R., & Lavarda C.E.F. (2008). Proposta de pesquisa em contabilidade: considerações sobre a Teoria da Contingência. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, 13(2), pp. 2-13.

Ferreira, I., Cabral, J., & Saraiva, P. (2010). An integrated framework based on the ECSI approach to link mould customers' satisfaction and product design. Total Quality Management, 21(12), pp. 1383-1401. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/14783363.2010.530791.

Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating Structural Equations Models with unobserved variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), pp. 6-21. DOI: https://doi.org/10.2307/3151312.

Freitas, A.A.M. (2004). Acesso ao ensino superior: estudo de caso sobre características de alunos do ensino superior privado. Revista Inter Ação, 29(2), pp. 267-282. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v29i2.1416.

Freitas, A.L.P., & Arica, G.M. (2008). A auto avaliação de IES: um modelo para a avaliação das disciplinas curriculares segundo a percepção do corpo discente. Revista Iberoamericana de Educación, 44(7), pp. 1-15.

Frezatti, F., & Leite Filho, G.A. (2003, setembro). Análise do relacionamento entre o perfil de alunos do curso de Contabilidade e o desempenho satisfatório em uma disciplina. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação em Administração, Atibaia, SP, Brasil, 27.

Gil, A.C. (2011). Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas.

Guerra, A.R. (2007). Arranjos entre fatores situacionais e sistema de contabilidade gerencial sob a ótica da teoria da contingência. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C. (2005). Análise multivariada de dados. 5ª ed. São Paulo: Bookman.

Hammond, N. (2003). Learning technology in higher education in the UK: trends, drivers and strategies. In: Van Der Wende, M., & Van Der Ven, M. (eds). The use of ICT in Higher Education: amirror of Europe. Utrecht: Lemma Publishers. pp 109-122.

Lawrence, P., & Lorsch, J. (1967). Differentiation and integration in complex organizations. Administrative Science Quarterly, 12(1), pp. 1-30.

Miranda, G. J. (2011). Relações entre as qualificações do professor e o desempenho discente nos cursos de graduação em Contabilidade no Brasil. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Morgan, G. (1996). Imagem da organização. São Paulo: Atlas.

Morosini, M.C. (2000). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais.

Murillo, F.J. (2003). Investigaciones sobre eficácia escolar en iberoamérica. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(1), pp. 1-14.

Paiva, M.O.A., & Lourenço, A.A. (2011). Rendimento acadêmico: Influência do autoconceito e do ambiente de sala de aula. Psicologia. Teoria e Pesquisa, 27(4), pp. 393-402.

Pfeffer, J. (2003). The external control of organizations: a resource dependence perspective. California: Stanford University Press.

Rizzatti, G. (2002). Categorias de análise de clima organizacional em universidades federais brasileiras. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

Siegel, S., & Castellan Jr, N.J. (2006). Estatística não-paramétrica para ciências do comportamento. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed.

Silva, A.C.R. (2008). Ensino da contabilidade: alguns aspectos sugestivos e críticos da graduação após resultado do exame nacional de desempenho dos estudantes (Enade) 2006. Revista Universo Contábil, 4(3), pp. 82-94.

Singh, G., O'donoghue, J., & Worton, H. (2005). A study into the effects of elearning on higher education. Journal of University Teaching & Learning Practice, 2(1), Article 3.

Stoll, L., & Fink, D. (1999). Escola eficaz: nuestras escuelas: reunir la eficácia y la mejora. Barcelona: Editora Octaedro.

Tenenhaus, M., Chatelin, Y.M., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), pp. 159-205. DOI: https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.03.005.

Vianna, H.M. (2000). Avaliação educacional. São Paulo: IBRASA.

Weathersbee, J.C. (2008). Impact of technology integration in public schools on academic performance of Texas School Children. Master´s Degree Thesis, Texas State University, USA, 2008.

Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), pp. 177-195.

Woodward, J. (1965). Industrial organization: theory and practice. London: Oxford University Press.

Published

2018-02-05

How to Cite

Amaro, H. D., & Beuren, I. M. (2018). Influence of Contingency Factors on the Academic Performance of Accountancy Students. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 12(1). https://doi.org/10.17524/repec.v12i1.1581

Most read articles by the same author(s)